Vad är SMM?
Vad är SMM?
SMM är en förkortning för Social Media Marketing, dvs marknadsföring på sociala medier. Dessa plattformar kan exempelvis vara Instagram, Facebook, LinkedIn, Youtube mm. En stor del av befolkningen använder sociala medier dagligen, vilket gör dem till utmärkta ställen att synas, sälja samt kommunicera med kunder. Användandet av sociala medier verkar inte avta, utan snarare öka. Det är därför viktigt för företag att synas digitalt och följa med i den digitala utvecklingen.
Hur ökar man sin följarskara?
För att kunna nå ut till så många som möjligt på sociala medier är det viktigt att bygga upp en följarskara. För att öka varumärkeskännedomen och nå ut till fler finns det en del saker att ha i åtanke.
Det är viktigt att man så fort som möjligt bestämmer sig för ett tema att följa. Detta kan exempelvis vara ett speciellt färgtema eller filter som man försöker använda frekvent. Detta gör att flödet får ett kontinuerligt utseende och följarna kopplar temat till företaget. Att kontinuerligt ladda upp innehåll är också viktigt för att få ett bra flyt och synas i flödet och på så sätt öka engagemanget. Man kan även använda sig av hashtags (#) med nyckelord som är kopplade till företaget. På så sätt når man ut till rätt målgrupp.
Vad kan man lägga upp för innehåll på sociala medier?
Ibland kan det vara svårt att komma på vad man som företag ska lägga ut på de sociala medierna. Men det finns massor av saker som är värda att ladda upp. Har det hänt något nytt på företaget skulle man kunna publicera något angående det. Det kan exempelvis vara att man anställt någon ny, har en ny produkt, eller ska ställa ut på en mässa.
Har man inga nyheter kan man lägga upp lite information som är relevant för företaget, exempelvis affärsidé, ISO-certifieringar eller dylikt så att man konstant syns. Det kan även vara bra att lägga upp både vanliga foton & filmer, men även grafiska inlägg för att få variation i flödet.
Det kan även vara bra att variera inläggens karaktär. I vissa situationer kan det vara lämpligt att ha en mer formell ton (exempelvis en företagsnyhet), medans det i andra kan vara bättre att ha en mer personlig ton (exempelvis en julhälsning). Att ha med riktiga personer i bilder och filmer brukar också öka engagemanget då publiken har någon att relatera till.
Marknadsföring på LinkedIn – Perfekt för B2B
LinkedIn är idag en av världens största plattformar med över 800 miljoner användare, varav 4 miljoner i Sverige. LinkedIn skiljer sig från andra plattformar då användaren är där i ett professionellt syfte. Personer som använder LinkedIn gör det för att nätverka, bygga kunskap och stärka sin arbetskarriär. Som företag kan man därav enkelt nå ut till andra företag och potentiella kunder. Här kan du läsa mer om marknadsföring på LinkedIn.
Vill du ha hjälp med att synas på LinkedIn?
Moln1 är en certifierad LinkedIn-byrå som hjälper ditt företag att synas på LinkedIn. Kontakta oss idag!