pixel

Vad är Google Ads?

Nå ut till rätt målgrupp

Google är webbplatsen många använder sig av för att exempelvis söka efter information eller leta efter produkter/tjänster de är intresserade av att köpa. Detta gör Google till en utmärkt plattform att annonsera på, vilket många företag har börjat göra. Med hjälp av Google Ads kan man skräddarsy sina annonser så att man enklare når den målgrupp man söker. Detta genom att exempelvis justera var (geografiskt), när och för vilka annonsen ska visas.

Hur fungerar Google Ads?

Google Ads innefattar allt i från text- och bildannonser till videoannonser som kan visas på Google och andra plattformar som ägs av Google, som exempelvis Youtube. Oavsett vilken typ av annons det är så är principen alltid den samma, man betalar endast när någon klickar på annonsen. Detta innebär att företaget utöver klick som leder till hemsidan kan få mycket exponering utan extra kostnad.

När man skapar en annons väljer man ut sökord som man vill ska trigga igång annonsen. Sökorden bör därför vara relevanta till det man säljer för att få ett så bra resultat som möjligt. Ett klick kostar olika mycket beroende på sökordets popularitet. Det kan kosta allt från 2kr till över 100kr, vilket gör det viktigt att man sätter en daglig budget över hur mycket man är villig att spendera.

Man kan även anpassa annonsen på flera olika sätt så att man enklare kan nå ut till sin målgrupp. Exempel på detta är:

  • Vilka geografiska områden man kan se annonsen i.
  • Tiden på dygnet som folk ser annonsen.
  • Vilka som ser annonsen, baserat på intresse.
  • Hur specifika sökningarna måste vara för att visa annonsen.

I Google Ads kan man även få data över annonsens prestation för att kunna göra utvärderingar och ändringar. Man kan även koppla kontot till företagets hemsida för att spåra transaktioner och se vilka sökord som har resulterat i konverteringar.  

Här kan du läsa om hur Moln1 arbetar med Google Ads!

Kunskapsbank

Behöver ditt företag hjälp med Google Ads?