pixel

LinkedIn för företag – 5 tips

Linkedin är idag en av världens största digitala plattformar. Med över 850 miljoner professionella användare erbjuds unika möjligheter att nå ut till nya samarbetspartners och kunder. Här bjuder vi på 5 marknadsföringstips för företag på LinkedIn.

marknadsföring moln1

LinkedIn för företag – 5 tips

Linkedin är idag en av världens största digitala plattformar. Med över 660 miljoner professionella användare erbjuds unika möjligheter att nå ut till nya samarbetspartners och kunder. Här bjuder vi på 5 marknadsföringstips för företag på LinkedIn.

Linkedin för företag tips 1

Optimera din profil på LinkedIn

Att göra ett bra första intryck är väldigt viktigt. Inte bara för företagets profil, utan också din privata profil eftersom företagets kunder ofta kommer i kontakt med er i personalen. Se därför till att du och företaget speglas på bästa sätt. Här kommer några saker att tänka på:

  • LinkedIn ger dig tips och råd på hur du kan förbättra din profil. Sikta på att ha en fullt optimerad profil.
  • Krydda på din profil genom att se till att lägga in dina skills. Dessa kan sedan verifieras av dina kontakter, vilket styrker din trovärdighet.
  • Glöm inte din personlighet, en personlig text kan säga mer än 10 erfarenheter.

Har du inget LinkedIn-konto? Då kan du skapa ett här.

Tips för företag på LinkedIn 2

Skapa en professionell företagssida på LinkedIn

Företagssidor är gratis att skapa och ger ditt företag en unik möjlighet för digital marknadsföring. Din företagsprofil bör presentera företagets tjänster eller produkter till eventuella besökare och ge dem möjlighet att lära sig mer om dem och ditt företag. En fråga du kan ställa dig när du tittar på din företagssida är “Skulle du kunna tänka dig att jobba här?”. Om så är fallet är det antagligen ett företag du även skulle kunna tänka dig att köpa produkter och tjänster av.

LinkedIn företag tips 3
Linkedin företag tips 4

Öka synligheten på företagets LinkedIn-sida

En optimerad företagssida kan öka synligheten på LinkedIn för personer som söker efter företag inom din bransch. Se till att länka till företagets LinkedIn-sida via er hemsida. Genom att länka till din företagssida ökar företagets trafik och synlighet på LinkedIn. Se även till att dina medarbetares profiler är länkade till företagssidan.

Det är också viktigt att använda sökord i din företagsprofil. Använda nyckelord och fraser som är kopplade till dina produkter, tjänster och ditt företag. Detta ökar möjligheten att ditt företag kommer upp när personer söker efter dessa nyckelord på LinkedIn. Därför bör dem läggas in dem i beskrivningen av ditt företag i företagsprofilen.

Se till att hålla din företagsprofil uppdaterad. Kontinuerliga uppdateringar på din företagssida gör sidan aktuell och ökar sökbarheten. Ju fler som interagerar med din företagssida, desto fler kommer den vara synlig för. Läs mer om underhåll på LinkedIn här.

Linkedin företag tips 4

Öka din följarskara

Det bästa sättet för att öka engagemanget kring ditt företag är att nå ut till fler med de inlägg som publiceras. Bjud därför in dina kontakter till att följa företagssidan. Detta är ett av de effektivaste sätten att dra in nya följare till din företagssida och öka synligheten. Sidoadministratörer och innehållsadministratörer kan bjuda in sina kontakter till företagssidan, vilket görs enkelt genom företagsprofilen. Meddela dina medarbetare när ni publicerat inlägg då deras engagemang kan hjälpa till att sprida inlägget till nya personer.

Uppmana dina hemsidebesökare att följa företaget på LinkedIn. Förutom en vanlig länk till din företagssida finns det även plugins som kan skapa ”Följ”-länkar, alltså en klickbar länk där besökaren kan följa företaget på LinkedIn direkt. Länka även företagsprofilen i email, nyhetsbrev och blogginlägg. Detta är ett enkelt knep för att få fler redan intresserade personer att se din företagssida på LinkedIn.

Linkedin företag tips 5

Skapa engagerande innehåll

Skapa material som är givande och intressant för din följarskara genom att utbilda dina följare kring ditt affärsområde. Säljiga inlägg presterar oftast sämre på LinkedIn, försök istället att lära din målgrupp kring hur ditt företag jobbar och ge dem information kring dina produkter. Detta visar kunskap och ger ett professionellt utseende.

Använd media i dina inlägg

Bildinlägg presterar generellt 6x bättre än inlägg med enbart text när det kommer till engagemang. Här kommer 3 snabba LinkedIn-tips om media:

 

  • Bildcollage med 3–4 bilder presterar väldigt bra på LinkedIn.
  • Videor kan vara mellan 1–2 minuter men måste fånga tittarens uppmärksamhet inom de 5 första sekunderna.
  • Använd undertexter i filmer med ljud för personer som inte har ljud på.

 

Läs mer:

Hur ofta ska man ladda upp inlägg på LinkedIn?

Varför ska företag använda LinkedIn?

Annonsering på LinkedIn – Så fungerar LinkedIn annonsering

Så gör du en rekryteringsannons på LinkedIn

fotografering till innehåll på Linkedin

Behöver ditt företag hjälp med marknadsföring på LinkedIn?

Vi är en digital marknadsföringsbyrå med ett flertal certifieringar inom LinkedIn. Tveka därför inte på att höra av dig till oss om du vill ha hjälp att få ditt företag att växa!