Annonsering på LinkedIn – Så fungerar LinkedIn annonsering
LinkedIn annonsering kan vara ett effektivt sätt för företag att nå ut till sin målgrupp. Till skillnad från andra sociala medier är LinkedIn mer inriktat på business och det finns en rad olika typer av annonsering.
Vad finns det för typ av annonsering på Linkedin?
LinkedIn erbjuder många olika sätt att annonsera på, vilket gör att ni enklare kan skräddarsy annonserna så de matchar företaget och ert ändamål. De främsta annonseringsalternativen är:
– Sponsrat innehåll
– Sponsrade meddelanden
– Textannonser
Sponsrat innehåll
Sponsrat innehåll på LinkedIn är en form av annonsering där företag betalar för att visa sitt innehåll som en del av en LinkedIn-användares flöde. Det kan inkludera allt från ett enkelt inlägg till en längre video eller en interaktiv presentation. Målet med sponsrat innehåll är att nå sin målgrupp och öka varumärkesmedvetenhet.
Sponsrade meddelanden
Sponsrade meddelanden på LinkedIn är en annonsform där företag kan skicka direkta och personliga meddelanden till sin målgrupp på plattformen. Dessa meddelanden kan innehålla allt från information om ett företags produkt eller tjänst till en inbjudan till ett webbseminarium eller en mässa.
Textannonser
Textannonser på LinkedIn är en form av annonsering som låter företag visa en textbaserad annons som visas i användares flöden. Dessa annonser kan innehålla en kombination av texter, bilder och länkar till ett företags hemsida eller en specifik landningssida. Målet med textannonser på LinkedIn är att nå sin målgrupp och öka varumärkesmedvetenhet.
Målbaserad LinkedIn annonsering
På LinkedIn kan man skapa annonskampanjer utifrån de marknadsföringsmål som man vill uppnå. De tre främsta målen är:
– Medvetenhet
– Övervägande
– Konvertering
Medvetenhet
Att välja ”Medvetenhet” som annonseringsmål på LinkedIn passar nya företag eller företag som vill bygga ut sitt varumärke. Här fokuserar man mer på synlighet och varumärkeskännedom snarare än konverteringar och Call to Actions.
Övervägande
Annonseringsmålet ”Övervägande” passar företag som vill öka intresset och engagemanget för företaget. Man kan exempelvis fokusera på att öka trafiken till hemsidan eller få fler likes, kommentarer och följare på LinkedIn.
Konvertering
Om ert företag vill fokusera på leads är ”Konvertering” ett bra mål att välja för er LinkedIn annonsering. Det kan exempelvis handla om att få värdefulla klick på hemsidan eller att få målgruppen att fylla i ett kontaktformulär.
Det är även ett bra mål ifall ert företag ska rekrytera ny personal då ni kan annonsera tjänster med fokus på att få in relevanta ansökningar. Här kan du läsa om hur man gör en rekryteringsannons på LinkedIn.
Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?
Priset för annonsering på LinkedIn varierar och avgörs av olika faktorer, såsom annonsbudget, målgrupp, plats och annonsformat. Vissa kampanjtyper har klick-kostnad (CPC) medans andra har visningsbaserad kostnad (CPM). Ett klick kan exempelvis kosta allt från 10kr till 30kr. Ni kan själva ställa in en budget för hur mycket pengar ni vill spendera per dag.
Sammanfattning av LinkedIn annonsering
Det finns olika typer av annonsering på LinkedIn, de tre främsta är Sponsrat innehåll, Sponsrade meddelanden och Textannonser. Kampanjer på LinkedIn kan anpassas efter olika ändamål och de tre annonseringsmålen är Medvetenhet, Övervägande och Konvertering. Utgå från ert företags situation och ändamål när ni ska annonsera på LinkedIn för att få en så skräddarsydd och målinriktad annons som möjligt. Kom igång med er annonsering på LinkedIn här.
Läs mer:
Hur ofta ska man ladda upp inlägg på LinkedIn?
Behöver ditt företag hjälp med annonsering på LinkedIn?
Vi är en digital marknadsföringsbyrå med ett flertal certifieringar inom LinkedIn. Tveka därför inte på att höra av dig till oss om du vill ha hjälp att få ditt företag att växa!